.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آيا كابينه دهم منحل مي شود؟

شمال نيوز- روزی که محمود احمدی نژاد در آغاز شکل گیری دولت اولش در سال 84 به طور رسمی از تریبون مجلس اعلام کرد با وزیران دولت نهم هیچ تعارفی ندارد و در صورتی که از عملکردشان راضی نباشد از کار برکنار می شوند، کمتر کسی فکرش را می کرد شدت عزل و نصبها و شیوه مراسمهای تودیع در دولت اینقدر جنجال برانگیز باشد و به بدعتی در فرهنگ تودیع بدل شود. 

 شدت عزل و نصبها و شیوه مراسمهای تودیع در دولت چنان شد که روزی دولت از رسمیت افتاد و در جایی دیگر وساطت بزرگان و دلسوزان انقلاب مانع از ادامه برکناری ها شد و حکایت برخی از این کنار رفتن ها همچنان نقل محافل مختلف است.  

 
نگاهی به مراسم تودیع و معارفه چند مقام مسئول و مدیر سازمانی در سالهای گذشته نشان می دهد، بدعت تازه ای در محتوا و مفهوم تودیع و معارفه در کشور شکل گرفته است که با فرهنگ و ارزشهای اسلامی و ایرانی سازگاری کمتری دارد.

سال گذشته بود که در ادامه برکناری های ناگهانی وزرا و مدیران دولتی، وزیر ارتباطات برکنار شد و وزیر مسکن سرپرست وزارت ارتباطات اعلام شد. 
 

بعد از آن بود که زمزمه های برکناری وزیر بهداشت نیز به دلیل انتقادات ارزی و حمایت از یکی از معاونینش آغاز شد و سرانجام کار به برکناری خانم وزیر کشیده شد.

این برکناری های وزرا اما در حالی بود  که تنها چند ماه به پایان دوره محمود احمدی نژاد باقی ماند ه بود و در طول حیات دولت دهم  7 وزير كابينه بركنار شده اند که با توجه كاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها پس از ادغام به 18 وزرات‌خانه ، هر نوع تغييري در كابينه مي‌تواند باعث از نصاب افتادن كابينه شود.

حالا اما ماجرای نامه نگاری رئیس جمهور برای برکناری دو رئیس دانشگاه برای وزیر علوم دردسر ساز شده است و ممکن است یک وزیر دیگر در ماه های پایانی با دولت خداحافظی کند.
در روزهای پایانی سال 91 اتفاق مشابهی رخ داد تا یکی دیگر از وزرای کابینه را که اتفاقا مورد توجه ویژه محمود احمدی نژاد قرار دارد ، در معرض خطر برکناری قرار دهد.

کامران دانشجو،وزیر علوم دولت دهم نیز در اقدامی مشابه با وزیر سابق بهداشت، نامه رئیس جمهور را برای برکناری دو رئیس دانشگاه تا کنون بی پاسخ گذاشته است تا گمانه زنی ها در باره برکناری احتمالی وی قوت بگیرد.

از وزارت علوم خبر می رسد، درخواست برکناری روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس که هرکدام از روسای آنها جز نزدیک ترین افراد به کامران دانشجو محسوب می شوند، سناریویی مانند برکناری وزیر بهداشت است به طوریکه به گفته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگر کامران دانشجو از درخواست احمدی نژاد تبعیت نکند، همچون مرضیه وحید دستجردی باید با کابینه دولت دهم خداحافظی کند.

 حالا اما کامران دانشجو که یکی از وزارای مورد علاق رئیس دولت نیز هست در اخرین اظهارات گفته: «تغییر در زیرمجموعه‌های اجرایی و حتی اعضای کابینه حق رییس‌جمهور است و بی‌انصافی است که این حق را از رییس‌جمهور بگیریم.» 

دانشجو همچنین تاکید کرده: «در اول بهمن‌ سال 91 نامه‌ای در جلسه هیات دولت به دست من رسید و توضیحاتی در این رابطه به رییس‌جمهور دادم که پس از آن، دستوری داده نشد و به همین دلیل اقدامی هم انجام ندادم بنابراین موضوع را تمام شده دانستم ولی وظیفه قانونی من این است که دستور رییس‌جمهور را اجرا کنم و اگر ببینم نمی‌توانم این دستورات را اجرایی کنم از کابینه خارج می‌شوم.»

اظهارات او در حالی است که پس از رسانه‌ای شدن موضوع نامه محمود احمدی‌نژاد به کامران دانشجو از سوی سایت روزنامه «ایران هنوز اظهارنظر و واکنشی از سوی محمود احمدی‌نژاد مطرح نشده است؛ سکوتی که هم می‌تواند نشان‌دهنده صحت اظهارات دانشجو و منتفی شدن دستور احمدی‌نژاد برای برکناری روسای دانشگاه‌ها باشد یا هم می‌تواند مقدمه اقدام احمدی‌نژاد برای برکناری وزیر علوم تلقی شود. 

به این ترتیب، در صورتی که برکناری دانشجو به حقیقت تبدیل شود بار دیگر گمانه زنی ها درباره انحلال کابینه و از حد نصاب افتادن آن آغاز خواهد شد.

امری که شاید دلیل اصلی سکوت احمدی نژاد در مقابل عدم برکناری روسای دانشگاه های مورد نظر باشد!باید منتظر ماند و دید در نهایت چه آینده ای برای این وزیر محبوب دولت رقم خواهد خورد؟ / پارسینه/خ210


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.04 seconds.